Strona główna
Image
Strona główna
-------------
Historia parafii
Adres parafii
Kancelaria parafialna
Wspólnoty parafialne
-------------
Porządek Mszy św.
Ogłoszenia parafialne
Intencje mszalne
Napisz do nas
--------------------------
CHRZEST
MAŁŻEŃSTWO
POGRZEB
-------------
Czytelnia
-------------
-------------
Rada Duszpasterska
ARCHIWUM
DLA NARZECZONAYCH - 2018


 


CZYTAJ BIBLIĘ
 
WIRTUALNY SPACER



WIRTUALNY SPACER
 
Dla wszystkich, którzy chcą być bierzmowani. Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu


INFORMACJE DLA MŁODZIEŻY Z GIMNAZJUM, KTÓRA PRZYGOTOWUJE SIĘ DO BIERZMOWANIA




Wszystkich kandydatów polecamy wstawiennictwu Świętego Pawła Apostoła,
aby mężnie wyznawali swą wiarę i zawsze postępowali według jej zasad


I. Ogólne informacje:

1.  Sakrament Bierzmowania jest pierwszym sakramentem, (po Chrzcie i Komunii św.), który masz przyjąć dobrowolnie. Dlatego pierwszym i nieodzownym warunkiem jest chęć przyjęcia tego sakramentu,  i dobre przygotowanie się do jego przyjęcia.

2. Przygotowanie do sakramentu już trwa.

3. Przygotowanie będzie się odbywało poprzez 
    katechezę w szkole; 
    spotkania w grupach (raz w miesiącu); 
    Msza św., spowiedź (raz w miesiącu); 
4.  Wszystkie spotkania są obowiązkowe! A uczestnictwo w nich potwierdza chęć przyjęcia Sakramentu Bierzmowania 

5.  Każdy kandydat wybiera imię, które chce przyjąć podczas Sakramentu Bierzmowania. Ojcowie II Polskiego Synodu Plenarnego zalecają, by zachować imię chrzcielne. Można jednak wybrać inne imię (wtedy, gdy kandydat nie ma świętego patrona ze chrztu). Musi to być jednak imię świętego! Przy wyborze imienia kierujemy się osobą świętego, a nie ładnym brzmieniem imienia. 

6. Każdy kandydat wybiera także jednego świadka Sakramentu Bierzmowania. Zaleca się by świadkiem bierzmowania był chrzestny. Nie wyklucza się jednak innych świadków jeżeli: 

    są dojrzali do spełnienia tego zadania; 
    należą do Kościoła Katolickiego i przyjęli sakramenty: Chrzest, Bierzmowanie i Eucharystię; 
    nie są wykluczeni przez prawo do spełniania tego obowiązku. 

7. Jeżeli kandydat do Bierzmowania był ochrzczony poza parafią św. Pawła, Ap. w Nowym Bytomiu,   a chce przystąpić do Bierzmowania w naszej parafii,  to musi dostarczyć AKT CHRZTU z parafii, w której był ochrzczony (do końca 2014 roku ). Jeżeli kandydat do Bierzmowania mieszka na terenie innej parafii niż św. Pawła, Ap. w Nowym Bytomiu  i chce być bierzmowany w naszej parafii, to musi dostarczyć pozwolenie proboszcza swojej parafii na udzielenie Sakramentu Bierzmowania w Nowym Bytomiu. 

8.  Brak dostarczenia wymaganych dokumentów, bądź brak uczestnictwa w przygotowaniu do bierzmowania powoduje, że kandydat nie będzie mógł przystąpić do Sakramentu Bierzmowania. 

9.  Do Bierzmowania w Nowym Bytomiu doprowadza ( a nie dopuszcza ) proboszcz parafii  na podstawie: uczestnictwa kandydata w przygotowaniu do Bierzmowania (udział w życiu sakramentalnym parafii, tj. niedzielna Msza Św., comiesięczna Spowiedź, udział w nabożeństwach, opinia katechety) oraz na podstawie egzaminu z ogólnej wiedzy religijnej (katechizm). 

II. Forma przygotowania:

1. Spotkania w grupach będą odbywały się raz w miesiącu wg ustalonego z księdzem planu. 
Klasy I ks. Piotr Gojny
Klasy II ks. Łukasz Jarek
Klasa III ks. Jan Janiczek

2. Kandydaci z klas I w bieżącym roku szkolnym, przystępują co miesiąc do spowiedzi Św. i następnie uczestniczą we Mszy Św.: czwartek godzina 16.00 Spowiedź Św.: godzina 16.30 Msza Św. Kandygaci z klas III swoją miesięczną Spowiedź Św. mają w pierwszy czwartek miesiąca: godzina 17.45 a o godzinie 18.45 spotykają się w Kaplicy Św. Anny na Msza Św. (Rodzice kandydatów do Bierzmowania są mile widziani na tej Mszy Św.). Po Mszy Św. spotkanie przy herbatce i ciastku w auli Św. Jana Pawła II.   
           
3. Ponadto kandydaci zaproszeni są do udziału w Nabożeństwach Różańcowych ( październik )  w roratach ( grudzień ) oraz w Nabożeństwach Drogi Krzyżowej i Gorzkich Żali ( Wielki Post ).


4. Każdy kandydat otrzymał legitymację, na której będzie odnotowane jego uczestnictwo  w zajęciach w grupach, w Spowiedzi i Mszy Św. Legitymacje kandydaci są zobowiązani przynosić także na katechezę w szkole (do wglądu katechety). 


5.  Najważniejszy jednak będzie udział kandydata w niedzielnej Mszy Św. 

6.  Przed przystąpieniem do Bierzmowania kandydaci udadzą się ze swoimi kapłanami, katechetami i animatorami na wyjazdowy Modlitewny Dzień Skupienia.



Rodziców kandydatów do przyjęcia Sakramentu Bierzmowania, gorąco prosimy o współpracę  z parafią oraz o wspólną, rodzinną modlitwę w rodzinie w intencji swoich dzieci. Szczęść Boże.


proboszcz

        

Telefon parafialny

 32 248 75 58,
e-mail:
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć ,
strona Internetowa parafii: 
www: swpawel.rudasl.wiara.pl  
(na tej stronie  znajduje się podział na grupy kandydatów do Bierzmowania z klas III Gimnazjum oraz całoroczny plan pracy)




Diecezja Katowicka                                                                L. p..........

Parafia Św. Pawła Apostoła w Nowym Bytomiu

 

S A K R A M E N T  B I E R Z M O W A N I A

 

Imię z bierzmowania.....................................................................................

Imię i Nazwisko............................................................................................

Data i miejsce urodzenia..............................................................................

Data i miejsce chrztu....................................................................................

.....................................................................................................................

Świadek bierzmowania................................................................................

Miejsce i data bierzmowania - Parafia w Nowym Bytomiu ..............................

Szafarz bierzmowania - ...............................................................................



Obrzęd sakramentu bierzmowania 

Po Ewangelii proboszcz lub ktoś inny w jego zastępstwie przedstawia biskupowi poszczególnych kandydatów imiennie. Każdemu z nich towarzyszy świadek bierzmowania, którym może być jedno z rodziców. Jeżeli natomiast kandydatów do bierzmowania jest bardzo dużo, wtedy taki sposób przedstawiania jest niemożliwy. W takim proboszcz przedstawia biskupowi wszystkich kandydatów razem. 

Kapłan: 

Czcigodny Ojcze, Kościół święty prosi przeze mnie o udzielenie sakramentu bierzmowania zgromadzonej tu młodzieży.

Biskup: 

Czy młodzież ta wie jak wielki dar otrzymuje w tym sakramencie i czy przygotowała się należycie do jego przyjęcia? 

Kapłan: 

Jestem przekonany, że wszyscy przygotowali się do bierzmowania, uczestniczyli bowiem przez szereg dni w słuchaniu słowa Bożego i wspólnej modlitwie oraz przystąpili do sakramentu pokuty. 

Biskup zwraca się do młodzieży: 

Droga Młodzieży, powiedzcie przed zgromadzonym tu Kościołem, jakich łask oczekujecie od Boga w tym sakramencie? 

Kandydaci: 

Pragniemy, aby Duch Święty, którego otrzymamy, umocnił nas do mężnego wyznawania wiary i do postępowania według jej zasad. 

Wszyscy: 

Amen. 

Po otrzymanych wypowiedziach na stawiane pytania, biskup przystępuje do wygłoszenia homilii do kandydatów i wszystkich zebranych na uroczystość parafialna. 

Gdy biskup skończy przemówienie, wtedy następuje odnowienie przyrzeczeń chrztu. Maja one wyraźniej podkreślić wewnętrzny związek sakramentu chrztu z bierzmowaniem. 

Biskup zadaje odpowiednie pytania kierowane do każdego osobiście, na które kandydaci odpowiadają, wobec tego w liczbie pojedynczej. 

Biskup: 

Pytam każdego z was: Czy wyrzekasz się szatana, wszystkich jego spraw i zwodniczych obietnic? 

Kandydaci: 

Wyrzekam się. 

Biskup: 

Czy wierzysz w Boga Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi? 

Kandydaci: 

Wierzę. 

Biskup: 

Czy wierzysz w Jezusa Chrystusa, Syna Jego jedynego, Pana naszego, narodzonego z Maryi Dziewicy, umęczonego i pogrzebanego, który powstał z martwych i zasiada po prawicy Ojca? 

Kandydaci: 

Wierzę. 

Biskup: 

Czy wierzysz w Ducha świętego, Pana i Ożywiciela, którego masz dzisiaj otrzymać w sakramencie bierzmowania, tak jak Apostołowie otrzymali Go w dzień Pięćdziesiątnicy? 

Kandydaci: 

Wierzę. 

Biskup: 

Czy wierzysz w święty Kościół powszechny, obcowanie Świętych, odpuszczenie grzechów, zmartwychwstanie ciała i życie wieczne? 

Kandydaci: 

Wierzę. 

Biskup: 

Taka jest nasza wiara. Taka jest wiara Kościoła, której wyznawanie jest naszą chlubą w Chrystusie Jezusie, Panu naszym. 

Wszyscy: 

Amen. 

Wyrzeczenie się zła i wyznanie wiary składane tuż przed udzieleniem sakramentu bierzmowania noszą nazwę przyrzeczeń chrzcielnych. Nazwę tę uzasadnia pewnie fakt, że są wzorowane na przyrzeczeniach chrzcielnych. Przy chrzcie stawiane są trzy pytania dotyczące zła i szatana, które przy bierzmowaniu zredukowane zostały do jednego. Wyznanie wiary natomiast, poszerzono o pytanie dotyczące wiary w Ducha Świętego, formuła końcowa celebransa jest taka sama jak przy chrzcie: Taka jest nasza wiara 

Biskup zwrócony do ludu, wzywa wszystkich do cichej modlitwy w bardzo treściwych słowach, które zawierają to wszystko, co najistotniejsze w tym sakramencie: 

Najmilsi, prośmy Boga Ojca wszechmogącego, aby łaskawie zesłał Ducha Świętego na te przybrane dzieci swoje, odrodzone już na chrzcie do życia wiecznego. Niech Duch Święty umocni je swoimi darami i przez swoje namaszczenie upodobni do Chrystusa, Syna Bożego. 

Przez chwilę wszyscy w ciszy modlą się w intencji podanej przez biskupa. Następnie biskup wyciąga ręce nad bierzmowanymi i podsumowując ciche modlitwy wiernych, prosi Boga aby zesłał na nich Ducha Świętego: 

Boże wszechmogący,Ojcze naszego Pana, Jezusa Chrystusa, który odrodziłeś te sługi swoje przez wodę i Ducha Świętego i uwolniłeś ich od grzechu, ześlij na nich Ducha Świętego Pocieszyciela, daj im ducha mądrości i rozumu, ducha rady i męstwa, ducha umiejętności i pobożności, napełnij ich duchem bojaźni Twojej. Przez Chrystusa, Pana naszego. 

Wszyscy odpowiadają: 

Amen. 

Istotnym elementem obrzędu bierzmowania jest namaszczenie olejem Krzyżma na czole bierzmowanego z równoczesnym włożeniem ręki na głowę bierzmowanego i wypowiedzenie słów: 

N., przyjmij znamię daru Ducha Świętego. 

Bierzmowany odpowiada: 

Amen. 

Biskup dodaje: 

Pokój z tobą. 

Bierzmowany: 

I z duchem twoim. 

Podczas tego momentu udzielania sakramentu świadek bierzmowania trzyma prawą rękę na ramieniu swojego podopiecznego. 

Modlitwa powszechna dostosowana jest do uroczystości. Uwzględnia ona w sposób szczególny nowo bierzmowanych, ich rodziców i wszystkich mieszkańców parafii. Modlitwa ta kończy obrzędy bierzmowania. Po niej następuje Liturgia eucharystyczna odprawiana bez zmian. Nowo bierzmowani mogą otrzymać Komunię święta pod dwiema postaciami. Ponadto na końcu Mszy świętej otrzymuję specjalne błogosławieństwo. 

Na zakończenie Mszy świętej, biskup w sposób uroczysty błogosławi nowo bierzmowanych i wszystkich obecnych. 

Istotny obrzęd sakramentu bierzmowania składa się z kilku elementów następujących równocześnie, mianowicie: 

z włożenia ręki na głowę bierzmowanego, 

z kreślenia znaku krzyża na jego czole, 

z namaszczenia Krzyżmem świętym, 

i z wypowiadania formuły sakramentalnej. 

Nakładanie rąk na głowę jest gestem biblijnym (Rdz 48, 14; Kpł 9, 22; Lb 8,10; 27, 25), który w liturgii należy do najstarszych obrzędów. W sakramencie bierzmowania włożenie ręki biskupa na głowę bierzmowanego oznacza iż Duch Święty udziela mu się jako niewymowny Dar. W Dziejach Apostolskich czytamy bowiem, że Apostołowie przez wkładanie rąk udzielali nowo bierzmowanym daru Ducha Świętego (Dz 8,15-17; 19, 5-6). 

Krzyż jest świętym znakiem odkupienia (Kol 1, 20) i wiary świętej (1 Kor 1, 17). Znak krzyża jest pieczęcią, którą nosi na sobie każdy, kto służy Bogu (Ap 7, 4). Wśród symboli chrześcijańskich krzyż zajmuje miejsce naczelne. Kreślenie znaku krzyża na czole bierzmowanego oznacza, że ma on prawo i obowiązek wyznawania swojej wiary świętej, która jest jego chlubą i nie powinien wstydzić się jej lecz odważnie ją wyznawać i bronić. Ponadto naznaczenie krzyżmem zobowiązuje bierzmowanego do pewnej dyscypliny osobistej, polegającej na prowadzeniu swojego życia zgodnie z wymogami ewangelicznymi. 

Krzyżmo święte jest oliwą połączoną z balsamem. Krzyżmo jest poświęcone uroczyście przez biskupa w Wielki Czwartek podczas tzw. Mszy Krzyżma. Nazwa spokrewniona jest ze słowem Chrystus (Christus Chrisma Krzyżmo) ponieważ symbolizuje Chrystusa, w którym Jego Człowieczeństwo połą-czone jest z Bóstwem. 

Namaszczenie Krzyżmem świętym symbolizuje upodobnienie bierzmowanego do Chrystusa. Podobieństwo to jest niezniszczalne i nosi nazwę znamienia Pańskiego lub pieczęci. Sprawcą tego podobieństwa i zjednoczenia z Chrystusem jest Duch Święty. Stąd też bierzmowany przez to święte namaszczenie ma pełne prawo do nazwy chrześcijanin, co oznacza: należący do Chrystusa i Jego Kościoła. 

Oliwa w zastosowaniu liturgicznym symbolizuje Ducha Świętego, który jest źródłem darów nadprzyrodzonych. On przy chrzcie w Jordanie zstąpił na Jezusa i uczynił Go Chrystusem, to znaczy Namaszczonym, czyli Mesjaszem. 

Balsam uzyskuje się z pewnego gatunku tropikalnego rododendronu przez nacięcie skóry. W takim sposobie uzyskiwania balsamu św. Ambroży dostrzega obraz łask wypływających z przebitego boku Chrystusa. Obok właściwości leczniczych, balsam posiada bardzo miły zapach. Przy poświęceniu Krzyżma mieszany z oliwą dla nadania jej miłego zapachu, symbolizuje ludzi, którzy udoskonaleni w sakramencie bierzmowania roztaczają w swoim środowisku miły aromat cnót chrześcijańskich. Symbolika ta ma podstawy biblijne. Mianowicie według świętego Pawła bierzmowani chrześcijanie są miłą Bogu wonnością Chrystusa (2 Kor 2, 15). 

Właściwe znaczenie obrzędu poznajemy ze słów towarzyszących określonej czynności liturgicznej. Nałożenie rąk ma miejsce w obrzędach chrztu, bierzmowania, święceń, przy błogosławieństwach itp. Słowa towarzyszące mówią dopiero o jakie nałożenie rąk chodzi. W sakramencie bierzmowania włożeniu ręki przez biskupa na głowie bierzmowanego z równoczesnym namaszczeniem na czole, towarzyszą słowa: 

N., przyjmij znamię daru Ducha Świętego. Z tych słów sakramentalnych wiadomo, że chodzi o gest sakramentalny, sięgający czasów apostolskich






 
© 2018 swpawel.rudasl.wiara.pl :: Joomla! i J!+AL jest Wolnym Oprogramowaniem wydanym na licencji GNU/GPL.